Narrow your search

Library

AP (313)

KDG (309)

DocAtlas (153)

UAntwerpen (21)

UCLL (14)

VIVES (14)

Odisee (11)

RoSa (9)

KU Leuven (8)

Thomas More Kempen (8)

More...

Resource type

digital (482)

book (18)

object (1)


Language

English (312)

Dutch (167)

Italian (2)

French (1)


Year
From To Submit

2016 (482)

Listing 1 - 10 of 482 << page
of 49
>>
Sort by

Digital
Handvatten voor de preventie, aanpak en omgang met radicalisering binnen onderwijs
Author:
Year: 2016 Publisher: Brussel Departement Onderwijs en Vorming

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het Departement Onderwijs en Vorming reikt handvatten aan die je school helpen omgaan met radicalisering, en die je beleid voor deradicalisering mee vormgeven of bijsturen. In de leidraad lees je: Met welke preventieve maatregelen en initiatieven je school radicalisering voorkomt Wat je school kan doen als ze bij leerlingen verontrustende signalen vaststelt die geen acute dreiging vormen voor de school of de maatschappij: hoe herken je die signalen en bij welke actoren kan je terecht? Wat je school kan doen als ze bij leerlingen verontrustende signalen vaststelt die wel een acute dreiging vormen voor de school of de maatschappij Hoe je school het beste kan reageren als ze verontrustende informatie over derden verneemt.


Digital
MARS Meertaligheid als realiteit op school
Authors: --- ---
Year: 2016 Publisher: Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Meertaligheid op school blijkt een complexe realiteit die heel wat klassieke vooroordelen op de helling zet. Zo spreken meertalige leerlingen thuis vaker Nederlands en maken ze vaker gebruik van Nederlandstalige media dan vermoed wordt. Daarnaast blijkt het taalgebruik met de vader een betere voorspeller van de schoolprestaties dan het taalgebruik met de moeder. Motivatie, een positief zelfbeeld en welbevinden zijn dan wel weer eenduidige indicatoren voor betere schoolprestaties. Dit zijn enkele conclusies van het MARS-onderzoek. Dit onderwijskundig beleids- en praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek bestudeerde verbanden tussen meertaligheid en onderwijsprestaties, alsook de perceptie hieromtrent. Het MARS-onderzoek liep van 1 juli 2013 tot en met 30 juni 2015 en werd onder leiding van Prof. Dr. Piet Van Avermaet uitgevoerd door de Universiteit Gent in samenwerking met de Vrije Universiteit Brussel. De onderzoekers toetsten daarvoor 7 onderzoeksvragen zowel kwantitatief als kwalitatief. Zo peilden zij onder meer de prestaties van vierdejaars uit 212 basisscholen uit Brussel, Gent en de Limburgse mijn-gemeenten. Daarnaast werden de ervaringen en overtuigingen van leerlingen, leerkrachten en schoolleiders uit basis- en secundair onderwijs rond de meertalige realiteit in kaart gebracht.


Digital
Advies eindtermen
Author:
Year: 2016 Publisher: Brussel Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit rapport lees je de aanbevelingen rond eindtermen van de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen (SERV). Er gaat in het bijzonder aandacht naar transversale onderwijsdoelen, functionele geletterdheid en vakoverschrijdende onderwijsdoelen.


Digital
Zo kan het ook scholen: vier scholen maken werk van inclusief onderwijs. Laat je inspireren!
Authors: ---
Year: 2016 Publisher: in1School

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In1school maakt zich sterk voor het recht op inclusief onderwijs. , onderwijs waar kinderen met én zonder beperking kunnen leren, samenwerken en spelen. Met dit magazine willen ze goede praktijken van inclusief onderwijs tonen om te inspireren en kennis uit te wisselen. Eind 2021 hield platform In1school op te bestaan. De kennis van platform In1school is in 2022 ondergebracht bij het landelijke praktijkplatform Naar inclusiever onderwijs en kinderrechtenrechtenorganisatie Defence for Children


Digital
Dat kan bij ons niet!
Authors: --- ---
ISBN: 9789077647660 Year: 2016 Publisher: Zoetermeer Kennisnet

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek vertellen 8 succesvolle vernieuwende mbo-instellingen (mbo = middelbaar beroepsonderwijs) in Nederland hoe ze erin slagen hun onderwijs om hun studenten heen te bouwen, zodat ze beter onderwijs kunnen geven en beter kunnen aansluiten op de ontwikkelingen in de maatschappij. 'Dat kan bij ons niet!' is het vervolg op 'Scholen om van te leren'.


Multi
Ik ben ook een mens. : opvoeding en onderwijs aan de hand van Korczak, Dewey en Arendt.
Author:
ISBN: 9789490120139 9490120138 Year: 2016 Publisher: Culemborg Uitgeverij Phronese

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Berding presenteert in dit boek op een zeer aansprekende manier drie klassieke denkers over de opvoeding: Janusz Korczak, John Dewey en Hannah Arendt. Weliswaar zijn zij belangrijke figuren uit een voorbije tijd, maar door de manier waarop Berding ze samen ten tonele voert blijken ze ineens een grote inspiratiebron te vormen voor hedendaagse opvoeding en onderwijs. Is een kind van zichzelf al een sociaal functionerend mens, of moet het daartoe worden opgevoed? Is het onderwijs bedoeld om de wereld te verbeteren? En waaraan ontlenen docenten hun pedagogisch gezag? Een échte aanrader voor iedereen die graag nog meer aan het denken gezet wil worden over opvoeding en onderwijs.


Digital
Educatieheld! Magazine voor leraren en directeuren in het basisonderwijs
Year: 2016 Publisher: Assen Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit tijdschrift vind je bijdragen voor leraren en directeurs basisonderwijs. Aan bod komen verschillende thema's rond taal, rekenen, sociale vaardigheden, pedagogiek en didactiek. Met leuke lestips en uitgewerkte werkvormen.


Digital
Vakmanschap in de 21e eeuw : ondernemend en duurzaam beroepsonderwijs
Author:
Year: 2016 Publisher: Zoetermeer Stichting Kennisnet

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze brochure laat zien hoe het Nederlandse beroepsonderwijs (MBO) inspeelt op de veranderende arbeidsmarkt en welke impact technologie hierbij heeft. De invloed van technologie op het onderwijs en de samenleving levert kansen en risico's op. Vakkennis verandert steeds sneller. De wereld van nu vraagt om een nieuwe houding en vaardigheden als kritisch en creatief denken, digitale geletterdheid, communiceren, samenwerken, zelfregulering en technologiewijsheid. Ook duurzaam denken en ondernemerschap worden genoemd als 21e-eeuwse vaardigheden. In de publicatie illustreren acht praktijkvoorbeelden de kruisbestuiving tussen nieuwe vakkennis, innovaties, interdisciplinair werken en 21e-eeuwse vaardigheden. Evenals de oplossingen en kansen die dit biedt aan onderwijs, bedrijven en de maatschappij.


Digital
Huiswerkklasse
Author:
Year: 2016 Publisher: Leuven Buurtwerk 't Lampeke

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Huiswerk maken is niet altijd mogelijk in heel wat gezinnen. Er wordt te vaak uitgegaan van evidenties, ook door leerkrachten. Maar wat voor de ene persoon vanzelfsprekend is, ervaart de andere als een struikelblok. Maureen Tomczak van Kinderwerking Fabota maakte de dvd "Huiswerkklasse" die binnen dit thema ook de sociale ongelijkheid aankaart. Met deze dvd worden scholen uitgenodigd om stil te staan bij het eigen huiswerkbeleid. Laat iets weten op huiswerkklasse@lampeke.be als je deze dvd op welke manier dan ook gebruikt in jouw organisatie. Zo hebben de makers zicht op de effecten.


Digital
Ondersteuningstool Brede School
Author:
Year: 2016 Publisher: Brussel Vlaamse Gemeenschapscommissie | Onderwijscentrum Brussel

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze ondersteuningstool biedt een referentiekader en stapsgewijze aanpak voor het ontwikkelen van een Brede School. Zowel startende als groeiende Brede Scholen kunnen ermee aan de slag. De tool bestaat uit verschillende onderdelen:&#13;&#13;Wat is een Brede School? Hier vind je achtergrondinformatie over het referentiekader Brede School en de visie van de Brusselse Brede Scholen.&#13;&#13;Ontwikkel je Brede School. De ondersteuningstool bouwt verder op de kijkwijzer 2.0 die door het Onderwijscentrum Brussel werd ontwikkeld als een instrument om het proces van kwaliteitsverbetering vorm te geven. Elk thema uit de kijkwijzer bevat reflectievragen, tips & tricks en methodieken om mee aan de slag te gaan.&#13;&#13;Monitor je bredeschoolproces. In dit luik vind je achtergrondinformatie over de wijze waarop deze ondersteuningstool Brede Scholen kijkt naar het opzetten van processen ter kwaliteitsverbetering.&#13;&#13;Praktijkvoorbeelden. Overzicht van alle praktijkvoorbeelden, doorzoekbaar via verschillende ingangen (thema's van de kijkwijzer, doelgroep, communicatiedrager en trefwoorden.&#13;&#13;Methodieken. Overzicht van de methodieken die je vindt doorheen de ondersteuningstool. Ze kunnen helpen om de verschillende stappen in het bredeschoolproces te zetten, bij te sturen, op te volgen en te evalueren.&#13;&#13;Bronnen. Overzicht van alle gebruikte bronnen met een link naar het materiaal, artikel of onderzoeksrapport.&#13;&#13;

Listing 1 - 10 of 482 << page
of 49
>>
Sort by